Pagi tadi saya dan wartawan Bersamamu Musim Baru
Liza ke Akademi Seni Budaya dan Warisan Kebangsaan
atau Aswara.
Tujuan ke sana untuk penggambaran bersama
Wahyuddin Shabuddin berasal dari Mantin,
Negeri Sembilan yang episod kehidupan keluarganya
pernah dipaparkan pada pertengahan tahun 2007....
mengajar pelajar pelajarnya...
Liza ke Akademi Seni Budaya dan Warisan Kebangsaan
atau Aswara.
Tujuan ke sana untuk penggambaran bersama
Wahyuddin Shabuddin berasal dari Mantin,
Negeri Sembilan yang episod kehidupan keluarganya
pernah dipaparkan pada pertengahan tahun 2007....
Dengan bantuan masyarakat prihatin, dia dapat
melanjutkan pelajaran dalam bidang muzik khususnya
muzik tradisional Caklempong.
Entri saya hari ini lebih kepada pemerhatian saya
ketika tugasan di ASWARA.
ketika tugasan di ASWARA.
Kisah Wahyu akan saya coretkan untuk entri akan
datang terutama sekali bila membabitkan seluruh
ahli keluarganya kelak.
datang terutama sekali bila membabitkan seluruh
ahli keluarganya kelak.
Hahhhh.....saya biasa melihat persembahan
Caklempong tapi tak pernah lah melihat di belakang
tabir latihannya.
Caklempong tapi tak pernah lah melihat di belakang
tabir latihannya.
Muzik tradisional Caklempong dikatakan telah
dibawa ke Tanah Melayu oleh Masyarakat Minangkabau
dari Sumatera Barat yang menetap di Negeri Sembilan
dibawa ke Tanah Melayu oleh Masyarakat Minangkabau
dari Sumatera Barat yang menetap di Negeri Sembilan
seawal kurun ke 14.
Antara alatnya adalah gong kecil
diperbuat berbentuk
seperti periok dan berbusut di tengah-tengah
permukanya.
Gong-gong diatur
berbaris melintang diatas Para
panjang dan dipalu pada busutnya dengan sepasang
pemalu oleh seorang pemain.
panjang dan dipalu pada busutnya dengan sepasang
pemalu oleh seorang pemain.
Nampak macam biasa aja gong yang diatur tetapi
setiap gong mempunyai notasi atau nada seperti
C Major satu oktaf dan sebagainya lah.
setiap gong mempunyai notasi atau nada seperti
C Major satu oktaf dan sebagainya lah.
Saya bukan tahu pun sekadar mendengar penjelasan
pensyarah Wahyu yang bernama Encik Rabbani yang mengajar pelajar pelajarnya...
Satu lagi yang menarik perhatian saya ketika
penggambaran di kelas Wayang Kulit.
penggambaran di kelas Wayang Kulit.
Tenaga pengajar yang dikenali sebagai Pak Nasir
memang seorang yang berpengalaman dan
profesional.
memang seorang yang berpengalaman dan
profesional.
Dalam dia menjadi Tok Dalang, tatkala pelajar
pelajarnya melakukan kesilapan ketika latihan,
bagaikan telinga lintah, peka, cepat dia dapat
mengesan dan memperbaiki kesilapan mereka.
Bagi penonton biasa, pasti tak dapat membezakan
kesilapan irama yang didendangkan, tapi dah nama
pun tenaga pengajar, memang alah bisa tegal
biasalah...bagi Pak Nasir....
pelajarnya melakukan kesilapan ketika latihan,
bagaikan telinga lintah, peka, cepat dia dapat
mengesan dan memperbaiki kesilapan mereka.
Bagi penonton biasa, pasti tak dapat membezakan
kesilapan irama yang didendangkan, tapi dah nama
pun tenaga pengajar, memang alah bisa tegal
biasalah...bagi Pak Nasir....
Cara mengajar agak santai, diselang selikan dengan
jenaka.
Tetapi hakikatnya bukan mudah menjadi tenaga
pengajar yang menjadi tok dalang, memegang
boneka wayang kulit sekaligus berdailog pelbagai
watak dan waktu yang sama memastikan irama
dan lagu iringan pelajarnya mengikut rentak.....
Tetapi hakikatnya bukan mudah menjadi tenaga
pengajar yang menjadi tok dalang, memegang
boneka wayang kulit sekaligus berdailog pelbagai
watak dan waktu yang sama memastikan irama
dan lagu iringan pelajarnya mengikut rentak.....
Kita biasa tenguk saja persembahan Caklempong
mahupun wayang kulit tetapi sesekali dapat
berada di belakang tabir, memberi satu pengalaman
baru dan menarik......
baru dan menarik......
Pak Nasir sebagai tenaga pengajar dan juga Tok Dalang sesi latihan |
Bagi Wahyu, teruskan usaha dalam bidang yang
diminati dan semoga cita cita menjadi pensyarah
muzik satu hari nanti akan terlaksana.....
diminati dan semoga cita cita menjadi pensyarah
muzik satu hari nanti akan terlaksana.....
Di mana ada kemahuan...pasti ada jalan.....
No comments:
Post a Comment