Ads by nuffnang

Friday, April 25, 2014

Posbox dan saya.....

Dua hari tak menulis di blog sebab tiada internet
di hotel penginapan saya di Gemas, Negeri Sembilan

Sampai opis, ingat nak tulis perkongsian kisah tugasan
di Gemencheh, tapi simpan untuk esoklah kerana
dah cukup saya mengalirkan air mendengar isihati si
kecil yang ditemuramah justeru saya menulis kisah
perkongsian yang ringan ringan ajalah.

Sejak kecil saya memang suka melancong....

Baik dalam negeri mahupun luar negara....

Bak kata orang orang tua, jauh perjalanan,
luas pengalaman.....

Dan Alhamdulillah, sebagai wargakerja di
Media Prima Berhad khususnya di bahagian
kewartawan/penyiaran menuntut saya untuk
banyak bertugas di luar.

Kalau berada di luar negara pasti ada ole ole
yang dibeli.

Bagi saya satu daripada ole ole yang saya cari
adalah poskad.

Bukan sekadar beli sahaja di kedai cenderamata
tetapi saya pastinya ia dipos kerana terdapat
stem dan chop negara terbabit beserta tarikh.

Ia bagaikan satu diari mengingatkan kita tentang
kunjungan kita ke satu satu tempat.

Saya kerap menghantar poskad pada diri sendiri.

Dan koleksi saya menghantar pada diri sendiri,
sejak 25 tahun lalu melebihi 500 keping tidak
termasuk rakan rakan yang menghantar.

Kalau dah beli poskad dan stem perlulah pos....

Justeru saya juga suka bergambar dengan
kotak pos atau pos box......

Satu masa dulu semasa bercuti dengan anak
anakbuah saya yang masih kecil, mereka menjadi
pelik dengan kerenah mak sedaranya yang memaksa
mereka merakamkan gambar saya di post box.....

Kini mereka sudah dewasa, tatkala bercuti bersama,
mereka pulak yang sukarela bertanya.....

"Chik Inn....tu ada post box nak ambik gambar
kat sana tak????"....

Mungkin lepas ni pangkat cucu cucu saya pulak
yang bakal mengambilkan photo Grandma Inn
di Post Box????

Apapun bagi saya hobi mengumpul poskad satu 
perkara  yang sungguh menarik....


Post Box atau Post Office????

Post Box di Ukraine

Bissurat di Bandung

DMZ di Korea

Di Russia

Post Australia

Post box di London

4 comments:

  1. Che inn postbox kat new zealand takde ke? Senior ~~~

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amboi Senior....bab bab New Zealand tak boleh dilupkan ekkk.....Tak jumpalah photonya.....

      Delete
  2. salam kenal che inn, nanti bolehlah hantar poskard kat saya jugak.

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum,
    Fuhhhhhh! saya terlepas pandang tang peti surat ni. Rupanya unik peti surat setiap negara. Lepas ni saya juga akan cari peti surat untuk bergambar. Belum terlambat lagi kot ;)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...