Ads by nuffnang

Wednesday, October 29, 2014

Perkongsian bersama pensyarah baru... Dr Mazlin....

Syukur Alhamdulllilah sesi perkongsian bersama
rakan rakan sekuliah saya bagi kelas "research method"
berjalan lancar petang tadi.

Terima kasih kepada Dr Suzana yang memberi ruang
dan peluang kepada saya untuk berkongsi teknik
menemuramah baik individu berjawatan tinggi, wargaemas,
orang dewasa, remaja serta kanak-kanak secara santai
mahupun serius.

Juga kepada rakan kuliah saya Ain, membantu dan
menyediakan slide dan visual sepanjang perkongsian.

Sebenarnya saya kurang sihat sejak dari semalam lagi.

Kira kira jam 3.30 petang, saya mohon untuk balik rumah
untuk berehat kerana saya terasa lemah dan letih sekali.

Rasa nak pengsan dan ternyata selepas maghrib sambil
subuh saya tak sedarkan diri.

Mujurlah anak buah saya ada dan dia terus memantau
keadaan saya.

Besar kemungkinan keadaan saya jadi begitu kerana
tugasan tiga hari terakhir di Sabah, berulang alik ke
Pulau Gaya dari Kota Kinabalu menggunakan bot laju
justeru hentakan bot melanggar ombak sememangnya
agak menyakitkan.

Saya sudah biasa tugasan menaiki bot baik di sungai
mahupun laut dalam.

Lazimnya kami menaiki bot pelancong yang
berbumbung atau bot besar maka bot tidak dibawa
laju.

Semasa tugasan beberapa hari tu,tidak rasa sakit tetapi
semalam dan mula terasa sendi dan urat kesakitan.

Faktor umur pun boleh jadi juga serta kurang rehat
berikutan tugasan tanpa henti saya lebih seminggu di
luar daerah bermula dengan Kempas, Johor,
Cameron Highland dan terus ke Sabah.

Pagi tadi memang masih terasa sakit lagi dengan
tekak mula perit dan selsema.

Berikutan sebelah petang dah janji dengan seorang
pelajar bernama Ely untuk membantu tugasannya
serta Dr Suzana dan rakan kuliah untuk berkongsi
pengalaman maka saya kuatkan semangat.

Alhamdulilllah, ternyata segalanya dipermudahkan
Allah swt.

Saya maklumkan kepada Dr Suzana akan mengambil
masa kurang daripada 40 minit tetapi hakikatnya
setelah seronok berkongsi cerita serta sesi soaljawab
masa yang saya ambil melebihi 1 jam 15 minit.

Terasa macam pensyarah pulak...

Terima kasih kepada geng Super Senior M Phil,
merakamkan gambar ketika saya beraksi di depan
dewan kuliah.

Dan Kak Maznah, yang terus mengelar saya Dr Mazlin.......
macam macamlah rakan sekuliah saya ini.....

In sya Allah.....selesai Master, ada perancangan untuk
menyambung PHD....

Apapun, kita merancang segalanya ketentuan Illahi.....

Yang pasti tambah satu lagi nama gelaran saya.....

Daripada Auntie Bluee dan jadi Dr Mazlin pulak...

Terima Kasih Dr Suzana....

Pensyarah baru.....
 
 
 

Monday, October 27, 2014

Sabah dan Auntie Bluee........

Semalam sampai di Sri Pentas dari Kota Kinabalu
kira kira pukul sebelas malam.

Alhamdulilllah segala pekerjaan kami di sana
dipermudahkan Allah swt.

Satu perkara yang ingin saya kongsikan di sini
adalah panggilan diri saya dikalangan keluarga
Bersamamu tak kiralah di mana saya
bertugas....

Selain panggilan Auntie Inn, Kak Cik Inn, Kak Lin, 
Akcik Mazlin, ketika saya di Kuala Pilah mendekati
keluarga Fauziah atau Along anaknya Diniy,
kanak kanak hiperaktif pula memanggil saya
Enek Inn.

Nenek pun nenek lah.....saya pun dah ada
sembilan cucu sedara.

Apa pun panggilan mereka kepada saya ia
tidak menjadi masalah yang penting kemesraan
dan keakraban di antara saya dan mereka
terus berpanjangan hingga ke Jannah.

Di Tanjung Aru, Kota Kinabalu juga saya ada
gelaran baru.

Jalani Husin, OKU yang kehilangan kaki 
kiri akibat kemalangan jalanraya mempunyai
tiga cahayamata perempuan berumur di antara
enam, lima dan tiga tahun.

Nama manja setiap seorang adalah Pinky, Apple
Green dan Princess.

Entah macamana kebetulan pada hari pertama
ketika "recce' ke rumah mereka, saya
memakai kemeja biru dan jeans biru terus
anak anak yang comel tu memanggil saya
Auntie Blueee......

Auntie Blueee...... ok juga panggilan tu.......

Ketika saya mendekati keluarga Siti Habsah Mat
di Pulau Gaya, seorang pelajar perempuan asyik
senyum dan menunjuk nunjuk di kad media
saya.

Saya yang sibuk mengarahkan jurukamera untuk
mengambil beberapa sudut, hanya tersenyum dari
jauh.

Selesai penggambaran di kelas adik kepada 
Habsah, kelas tahun 3, baru saya perasan pelajar
perempuan terbabit mempunyai nama yang sama
dengan saya....Mazlin.....

Saya mengusiknya dah besar nak jadi wartawan
macam saya....dia hanya tersenyum....

Seminggu saya di bumi Negeri Di Bawah Bayu...

Bagi saya mendekati keluarga Jalani di Tanjung
Aru dan Habsah di Pulau Gaya menambahkan
lagi pengalaman dan erti kehidupan buat saya
Hamba Allah yang kerdil di mukabumi ini.

Jelas sekali, keihklasan, kejujuran, kasih sayang,
pengorbanan dan tanggungjawab menguatkan
lagi keakraban antara satu sama lain.

Dan paling penting, mereka yang diuji dengan
pelbagai dugaan terus tabah dan redha dengan
segala kada dan kadar daripada Yang Maha Esa...

Dan nama Auntie Bluee melekat di kalangan
krew saya yang menjalankan penggambaran
di Sabah yang terdiri daripada Teh Syuhaida,
Rafi, Amirul dan Pak Kassem......


Warna warna Sabah

Jalani OKU yang disenangi pemancing
 laut dalam

Auntie Bluee bersama Apple dan Pinky

Tatkala Mazlin bertemu Mazlin

Kekangan kewangan membataskan Habsah
untuk ke sekolah

 

Tuesday, October 21, 2014

Kota Kinabalu dan makanan laut......

Semalam saya bersendirian ke Kota Kinabalu, Sabah 
untuk recce beberapa keluarga di sini.

Petang ni baru krew saya terdiri dari jurukamera,
juruteknik dan wartawan saya sampai.

Hujan rahmat yang membasahi bumi Kota Kinabalu 
membataskan kami untuk memulakan penggambaran 
awal.

Dan di Sabah ni cepat gelap, jam enam petang 
seperti jam lapan malam di Semenanjung.

Justeru untuk penggambaran malam dibuat awal.

Selesai penggambaran, acara seterusnya makan
malam.

Biasalah kalau di Sabah makanan laut memang 
segar dengan harga yang berpatutan.

Maka kami pun makanlah di tapak pasar kalau
tak silap namanya.

Hah saksikan gambar gambar di bawah ini.....  

Terbaik bah......

Segar dengan harga yang berpatutan...

Udang lipan.....

Pilih jangan tak pilih......

Selesai sudah bah.......




 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...