Ads by nuffnang

Thursday, July 7, 2011

Kereta Kabel melemahkan jantung......

Entri hari ini pun saya ingin sentuh sedikit lagi kisah 
di sebalik tabir ketika saya berada di bumi Beijing.

Berikutan inilah kali pertama bagi Norlizah dan Rohaizat, 
menjejakkan kaki di Beijing, tak lengkap jika tidak sampai 
antara lokasi keajaiban dunia iaitu Tembok Besar China.

Berjalanan daripada Kota Beijing ke Badaling, antara lokasi 
untuk ke Tembok Besar mengambil masa kira kira 
1 jam setengah.



CenderamataTembok Besar China
Kami dibawa Sabri, antara rakyat Malaysia yang mendiami 
di Kompleks Perumahan Kedutaan Malaysia.

Sebelum ini kalau saya membuat penggambaran, kami tidak 
ke bahagian atas tembok sebaliknya hanya kawasan sekitar 
di bahagian bawah dan cuaca ketika itu musim sejuk.

Tapi kali ini dah masuk musim panas, jadi sendiri mau ingatlah.......memang panas tahap gaban.....

Sabri membawa kami di bahagian permulaan Badaling
yang mempunyai kereta kabel.

Nak naik kereta kabel itu perlu beratur lebih setengah jam, 
macam nak naik "ride" kat Universal Studios pulak...

Bila dah dapat naik..terus pintu kereta kabel ditutup dan 
saya duduk bahagian tepi di sebelah pintu.

Bila kereta kabel dah mula nak jalan, saya tenguk pintu 
tak tutup rapat, maka saya pun cubalah rapatkan dan 
ternyata memang tak boleh tutup rapat.


Senyum dalam debaran... pintu tak rapat
Bersama Sabri

Mak oii.....punyalah saya suspen, berderau hati dan 
jantung dibuatkan......

"Alhamdulillah, saya selamat sebab duduk di tengah tengah", 
Rohaizat bersuara.

'Yalah Izat, kalau apa apa berlaku dengan awak sekali saya
tarik tau......"saya menjawab balik.

Menurut Sabri, ciri ciri keselamatan kurang dititikberatkan 
masyarakat di sini dan dia yang pernah menaiki 
"roller coaster" serik untuk naik lagi kerana tahap
keselamatan "ride" terbabit.

Apapun setakat ini tiada pula laporan mengenai kemalangan
yang berlaku kerana menaiki "roller coaster" terbabit
mahupun kereta kabel terbabit.

Mujurlah perjalanan kereta kabel itu kurang 10 minit, kalau
macam kereta kabel di Langkawi tinggi dan lama, memang
jantung saya akan terus berdenyut dengan lajunya.

Sememangnya bila berada antara bahagian yang tinggi,
melihatkan lautan manusia memang mengagumkan.

Ada di antara pengunjung sanggup mendaki dari bawah
dan memakan masa lebih 3 jam untuk sampai di bahagian
atas tempat kami merakamkan visual Tembok Besar.


Macam macam......



2 comments:

  1. Teringat2 kakcik pengalaman menaiki kereta kabel di Langkawi - rasa hilang kaki wooo! :)

    ReplyDelete
  2. Seronoknya...bilalah dapat menjejakkan kaki di sana?

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...