Ads by nuffnang

Tuesday, March 19, 2013

Melawat Universiti Penulis Novel.. Harry Porter......

Salam dari Exeter....

Exeter ini terletak kira kira 3 jam perjalanan dari
Kota London.

Saya berada di sini sejak Sabtu lalu, bukan tugasan
untuk Media Prima tetapi tugasan dengan keluarga.

Saya dipertanggungjawabkan untuk membawa dua
anak abang abang saya bercuti di bumi England.

Di Exeter ini, anakbuah saya Nur Atikah Mazlan,
yang pernah saya tulis dalam entri sebelum ini, 
menyambung Master di  University Exeter.

Mungkin University Exeter tidak seglamor Universiti
Oxford, Cambridge,Imperial College London atau
Universiti Bristol tapi universiti ini melahirkan penulis 
novel terkenal Harry Porter iaitu J.K.Rowling.

Menurut Ika, beberapa babak dalam filem sekuel itu 
berlatarbelakang beberapa bangunan di Exeter.  


Universiti Exeter


Bersama tiga anak sedara saya.....
Semalam kami berjalan jalan di Bandar Bath Spa
kira kira 1.20 minit menaiki keretapi dari Exeter.

Banyak peninggalan masyarakat Roman dulukala
antaranya tempat bersiram golongan bangsawan.

Beberapa tahun lalu saya pernah juga ke sini, ketika
anak sedara saya Mariana Halim, menuntut di
Universiti Bristol.

Banyak juga yang berubah tetapi yang pasti,
sungai yang mengalir deras dan bersih, memang
satu lokasi yang mendamaikan sejak dulu lagi.



Di kawasan Bath Spa


Geng rombongan Aunty Chik Inn......


Beberapa restoren halal terdapat di sini,
memudahkan pelancong Islam menikmati makan
tengahari mahupun makan malam.




Seronoknya kedua beradik ni......."I can Fly......."
Dalam seronok jalan jalan makan angin, satu
perkara yang buat saya semput adalah ketika
nak balik ke pangsapuri Ika.

Katanya dalam 15 minit berjalan kaki dari Stesyen
Keretapi Exeter, tapi jalan punya jalan lebih 
35 minit menapak baru sampai.

Kira macam kes dera lah........

Dah lah cuaca ketika itu kira kira 3 darjah celcius.

Dibawanya kami melintasi kawasan universitinya
dan  kawasan perumahan pelajar, penat berjalan
sekaligus sakitnya lutut saya.

Saya beritahu dia kalau 10 tahun dulu bolehlah,
turun naik bukit, ni dah lebih 4 series, langkah
kaki pun tak segagah dulu.

Sepupunya Syasya yang berusia 14 tahun juga
turut merungut.....

"Hai...macam rasa merentas desa lah.....", katanya.

Bagi adik Ika,Tira yang menunggu keputusan SPM dan
adik angkat saya Nora, depa berdua rilek aja jalan.....

Nanti sambung lagi entri dari Exeter....mata dah mula
kelihatan kabur.....mengantuk......

Sebahagian daripada peninggalan sejarah di Bath Spa
 

2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...