Ads by nuffnang

Tuesday, October 26, 2010

"AIRMATA GUNUNG KINABALU........"

Seorang penyair agung pernah berkata "TIDAK ADA APA YANG MUSTAHIL DALAM DUNIA INI", sekaligus ia memberi makna perkara mustahil boleh berlaku dalam kehidupan sehari-hari.

Faktor usia juga bukan penghalang untuk menempa nama atau berjaya dalam bidang yang diminati, antaranya mendaki gunung, aktiviti mencabar yang memerlukan ketahanan diri yang kuat dan semangat yang tinggi untuk berjaya sampai ke puncak.

Saya ingin berkongsi secebis pengalaman detik detik menarik di sertai titisan air mata sebelum berjaya ke puncak tertinggi di Asia Tenggara,
Gunung Kinabalu, Negeri Di Bawah Bayu.




Adalah menjadi rutin setiap pendaki Gunung Kinabalu, mendaftar nama memaklumkan kehadiran masing masing sebelum memulakan ekspedisi di pejabat Taman Kinabalu.

Tatkala bas membawa Krew Majalah Tiga ke Timpohon, lokasi permulaan pendakian, di benak hati tertanya-tanya, berjayakah saya untuk sampai ke puncak.


Lokasi permulaan pendakian 
Lebih-lebih lagi tiada latihan asas mendaki dibandingkan dengan peserta ekspedisi lain yang telah membuat persediaan di antara 1 hingga 2 bulan.
Selepas melakukan beberapa minit senaman ringan, tepat jam 8.40 pagi, bermulalah ekspedisi "Semangat Kinabalu" dengan 20 pendaki diketuai, Wong Har Chow.

Berusia 50 tahun ketika itu, Wong seorang ibu yang cekal dan mempunyai semangat tinggi.

Sebagai ketua ekspedisi, dia sentiasa memastikan pendaki pendakinya dalam keadaan baik dan terkawal.

Sebelum sampai ke Pondok Kandis, persinggahan pertama, setiap pendaki begitu bertenaga, melangkah dan saya juga tidak terkecuali.

Setelah berjalan lebih dari setengah jam, rehat sebentar membasahkan tekak melegakan , di samping mencari kenalan baru.

Bagaimanapun, pendaki dinasihatkan tidak berehat terlalu lama kerana ia akan meletihkan apabila memulakan perjalanan seterusnya. 

Wong gagah melangkah
Di samping Wong yang sentiasa di sisi pendaki, dia turut dibantu pemandu pelancong tempatan. Mereka yang berpengalaman turut memberi penerangan berkaitan flora dan fauna di persekitaran kami.

Haiwan kecil yang turut berkongsi kawasan, berkeliaran mencuit hati tatkala kami berehat sebentar di Pondok Persinggahan Lowi setelah berjalan lebih dari 3 jam.

Kehadiran porter-porter wanita yang bertenaga mengangkat pelbagai barangan pendaki amat saya kagumi.

Mereka kelihatan tenang kerana sudah menjadi asam garamnya mendaki setiap minggu.

Semakin tinggi gunung didaki, semakin nipis dirasakan ruang udara dan dinginnya menusuk ke tulang.

Penggunaan baju yang tebal serta sarung tangan digalakkan.

Ketika itu, tenaga makin dirasa berkurangan dan bongkah batu di kiri kanan denai menjadi tongkat menguatkan pergerakkan.

Penyediaan tangki-tangki air serta tandas di setiap pondok persinggahan, satu kemudahan yang patut dipuji.




Bermalam seketika di Gunting Lagadan
 
Setelah berjalan kira-kira 9 jam dari lokasi pertama Timpohon, akhirnya sampailah kami ke Gunting Lagadan untuk berehat sebentar sebelum memulakan pendakian ke puncak jam 1 pagi.

Saya kurang berselera menikmati hidangan makan malam, akibat kepenatan.



Bagaimanapun Wong menasihatkan saya makan walaupun sedikit, untuk mengelakkan daripada kemudaratan kesihatan ketika menyambung pendakian ke puncak yang lebih mencabar.

"Dalam perjalanan biasa, pendaki kadang kadang akan rasa nak muntah, ia perkara biasa, bila melalui sesuatu kawasan, ada yang kena sakit kepala dan muntah, jadi bila kena penyakit macam ini, mula rasa putus asa, tak dapat naik lagi, masa itu saya terpaksa menggalakkan mereka teruskan perjalanan dan naikkan semangat",Wong berkongsi pengalamannya sebagai ketua ekspedisi.

Jam 1 pagi, bersedia untuk pendakian peringkat kedua.

Ternyata benar kata individu yang pernah sampai ke gunung itu, peringkat kedua pendakian, kesusahannya lebih ketara.

Di dalam kegelapan pagi beserta kedinginannya, ia satu episod kehidupan yang sukar dilupakan.

Setiap langkah yang diatur perlu berhati-hati, jika tidak bukan saja membawa padah pada diri sendiri malah kepada rakan ekspedisi lain.

Bagi Wong, sungguhpun telah lebih dua puluh kali mendaki Gunung Kinabalu,  bagi dirinya, dia tetap berhati-hati, kerana malang tidak berbau dan tidak mengenali sesiapa.

Saya dimaklumkan kira-kira 5.45 pagi beberapa rakan ekspedisi beserta Jurukamera saya Ali Othman dan Juruteknik Azhar Yusop telah berjaya sampai ke puncak.

Kedua-duanya juga mencatat sejarah tersendiri, pertama kali menjejakkan kaki di puncak Kinabalu yang mempunyai ketinggian 4095.2 meter.


Masih jauh pendakian untuk sampai ke puncak Kinabalu
 Diikuti Wong, sedangkan saya masih jauh di belakang dengan seribu penderitaan akibat kekejangan otot.

Sememangnya saya tidak digalakkan untuk mendaki kerana mengidap diebetes. Sesiapa yang mempunyai masalah jantung juga tidak digalakkan mendaki bimbang akan memudaratkan.

Bukanlah saya degil, tetapi sudah tugasan yang diamanahkan untuk memaparkan kegigihan Wong dalam Majalah 3 siaran 2 Jun 2001,  saya mesti lakukan yang terbaik.

Jam di tangan sudah 6.27 pagi, saya masih melangkah dengan perlahan.


Airmata kesakitan mengiringi pendakian

Di hati kecil saya dapat merasakan rakan-rakan lain tidak mengira usia telah meraikan kejayaan masing-masing dan menikmati pancaran matahari terbit di puncak Kinabalu.


Saya masih terkial-kial mengheret kaki setakat yang boleh.



Segala tenaga yang ada disulami kata-kata semangat daripada pendaki lain, saya himpun dan gabungkan untuk dibawa ke puncak.

Titisan air mata kesakitan turut menjadi saksi di bumi Gunung Kinabalu, bahawa bukanlah mudah untuk menjadi tetamunya tanpa latihan dan semangat cekal.

Sungguhpun terasa hampir pitam dan hilang punca, di satu sudut hati saya tetap yakin, jika orang lain boleh, saya juga boleh.

Biarpun bukaan langkah saya tidak seperti langkah di peringkat pertama, saya tetap melangkah.

Dihati kecil saya, ketika itu memohon kekuatan daripada Illahi dan terus berzikir.........Yaa Allah, Yaa Rahman, Yaa Rahim,Yaa Malik, Yaa Quddus, Yaa Salam, Yaa Mu'min, Ya Muhaimin, Yaa Aziz, Yaa Jabbar, Yaa Mutakabbir..... berulang-kali........

Allah Maha Esa, mengetahui apa yang terbaik untuk umatNYA........


Akhirnya.......
 Alhamdulillah, tepat jam 7.02 pagi, 1 Mei 2001, satu catatan sejarah buat diri saya.

Bagi Wong, tatkala setiap pendakinya berjaya ke puncak, ia satu kepuasan dalam kerjayanya.

Bagi saya pula, berjaya menakluk puncak Kinabalu satu kepuasan yang tidak terhingga.

MasyaAllah, tatkala berada di puncak, terasa diri ini kerdil, menyaksikan keindahan alam semulajadi ciptaan Illahi.


Sokongan semangat daripada pendaki
Ia satu pengalaman amat berharga yang akan tersemat dan sentiasa tersirat di antara pendaki yang pertama kali berjaya menjejakinya seperti saya.

Terasa seperti berada di Angkasa lepas, antara awan dan kabus, menjadi gandingan keindahan yang menyemarakkan lagi "Semangat Kinabalu", bagi kumpulan ekspedisi Wong Har Chow.......
 
Semangat yang menebal di sanubari setiap pendaki Gunung Kinabalu seperti Wong bagaikan teritip di batu karang, tidak berganjak walau dipukul ombak, tidak goyah dilanggar badai...

Sekali melangkah untuk sampai ke puncak, walau apa rintangan yang ditempuhi, ia dapat ditangani.......

Sijil dengan nombor siri kepada pendaki yang berjaya sampai ke puncak





5 comments:

  1. Bila Mazlin dan mendaki gunung itu lagi, nak ikut................................

    ReplyDelete
  2. InsyaAllah awal bulan 12 ni, saya akan ke sana, ada tugasan dengan "porter" di sana, kalau Mak Ngah nak ikut boleh saja, tapi saya mungkin tak naik sampai puncak, penggambarn hingga di Gunting Lagadan....

    ReplyDelete
  3. tahniah dan syabas.

    saya tinggal disini dah 25 tahun tapi belum lagi pernah sampai ke sana dan mungkin tak akan kesana sehingga ke akhirnya.

    malu eh @.@

    ReplyDelete
  4. Tahniah.... kerana berjaya mengatasi segalanya utk sampai ke puncak..

    ReplyDelete
  5. CONGRATS!!! Sis!
    Kagum saye. Berkobar2 nk pergi walaupon sebenarnye melihat kemampuan diri memang tak larat.

    Tapi Insyaallah saye boleh! Insyaallah! :D
    Thankx a lot 4 the sharing :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...