Ads by nuffnang

Wednesday, April 27, 2011

Siapa suka Gula Kapas.......?????

Masa ke stesyen minyak dan masuk ke kaunter 
pembayaran, terpandang ke arah beberapa bungkusan
berwarna merah tergantung dan tersusun kemas....

Tak lain tak bukan...ia adalah gula kapas......
orang putih kata "cotton candy"....

Rasa teringin pulak nak makan....

Dah lah menghidap diebetes dan tak boleh makan
banyak makanan manis....tapi teringin punya pasal
maka saya belilah dua bungkus.....

Sambil menaip entri ini sesekali disulami dengan
gula kapas huhh.......sedap gila rasanya....

Seingat saya zaman saya kecil kecil dulu di kawasan 
perumahan saya di Kota Raja, Klang, seorang lelaki 
India Muslim menjual dengan menggunakan basikal 
masuk ke kampung kampung.

Harga masa tu 10 sen saja......turut dikenali sebagai
"alursemitai"....

Cara pembuatannya unik.

Basikal diletakan di atas "stand", kemudian dia 
akan mengayuh basikal terbabit dan waktu yang sama 
acuan berbentuk bulat yang telah diletakkan gula 
akan menghasilkan gula kapas terbabit.

Sekarang cara pembuatannya menggunakan letrik - mudah dan cepat...

Mungkin ada juga di kalangan rakan rakan blogger
yang 4 series seperti saya pernah membeli dan merasai 
gula kapas yang diusahakan saudagar senja ketika itu.....

Kini masa berubah.....cara pembuatan makin mudah,
bagaimanapun harganya makin meningkat.....

Sesekali menikmati gula kapas ini " memang besstttttt......."

Sedapnya Gula kapas........(gambar hiasan daripada Google Images)

Esok rakan rakan yang teringin tu belilah ya......
tapi jangan makan banyak......memudaratkan kesihatan 
pulak.....

23 comments:

  1. assalammualaikum..

    wah menarik cotton candy ni..sekali sekala ok la nk mkn..tp mkn byk2 aiyoo, manis..heheh

    ReplyDelete
  2. Salam Shida,
    Memang sedap tapi kena makan seadanya, lebih lagi kalau ada diebetes macam saya.....

    ReplyDelete
  3. salam cik inn...
    kalu kat moscow 2 harga cooton candy ialah 100ruble satu... means dalm ringgit about 10rm++++... hehehe... :D

    ReplyDelete
  4. lama tak makan ni... hehehe... kecik2 suke la.. bila dah besar mcm ni tak suka sangat makan menda merapu.. ngee... risau jugak penyakit ni mcm2 sekarang....

    ReplyDelete
  5. anonymous: muhammad nashriq bin kadir aka malazy malikhwan.... hehehe.. :D....

    ReplyDelete
  6. Malikhwan,
    Kalau kat Moscow hargannya RM 10.00 kat sini boleh dapat 5 bungkus dik.....

    Encik MamaT,
    Makan buat rasa aja tak pa...jangan makan banyak sangat....memang mengundang penyakitlah jawapnya....

    ReplyDelete
  7. Susah nak cari yang sedap sekarang!! Dekat sarawak ada jual yang rasanya pure, dan memang klasik, warnanya putih. Tapi dah lama tak ke sana. Selalu di jual di Pasar Tamu di Kuching. Alahai.. Tekak mengidam pula.

    ReplyDelete
  8. kecik2 suka ler. dah besor manjang nih, ish manisnyer. tp kuar n3 ni, cam nak try2 lagi pulak. hiks..

    ReplyDelete
  9. mmg best....dlu kcik2 ikt abh g psr mlm msti bli gle kps ni...huhu..indhnyer kngn itu....:-(

    ReplyDelete
  10. Suka juga,tapi jarang makan lah...di stesen minyak Petronas ada juga dijual.

    ReplyDelete
  11. saya suka chik inn...!!!

    kadang kadang, saya mengalahkan anak sedara sendiri makannya. dekat pasar RM2 kot sebungkus camtuh ;)

    ReplyDelete
  12. Zaman sy kecil dulu dipanggil "gula ley". Sekarang di tempat sy jarang terjumpa. Anak2 pun tak pandai mkn, sbb benda lain yg menarik lebih banyak ada utk dipilih berbanding zaman kita kurang pilihan.

    ReplyDelete
  13. dulu masa kecik2 suka sangat..
    sekarang time anak2 nak, saya jarang tunaikan sebab manis.. sesekali bolehlah tapi bukan dalam kuantiti yang banyak, memang tak galakkan sebab ianya manis.. ;)

    ReplyDelete
  14. aah...betul tu, setuju dgn Bahasa Makngah...kt tempat saya kecik2 dulu pun panggil "gula ley". akak, makan ni kena ingat2 taw...sekali sekala xpe!

    ReplyDelete
  15. masa saya kecik2x dulu, selalu minta mak belikan kat pasar malam. Dah lama tak makan gula kapas nie..bulan lepas jumpa gula kaps nie kat the mines dengan harga RM4, huhuhu....mahal betul

    ReplyDelete
  16. dulu inilah jajan paling mahal saya pernah dapat. Masa tu kehidupan susah sangat...
    Skg budak2 kalau jajan ni standed pasar malam katanya....
    kita dulu..??? yaallah ni lah paling sedap ha..ha...

    ReplyDelete
  17. zarina mohd ghazaliApril 28, 2011 at 1:26 PM

    Tapi makan kena pantang kak maz....jangan main belasah je. Risau jgk kan umur makin meningkat macam penyakit mudah kena dan antibodi pun makin kurang dah....

    ReplyDelete
  18. Kecik-kecik dulu, selalu tunggu orang alutmisai ni datang dengan basikal.a ..masa tu murah, lima sen je...bila makan, biar je cair kat dalam mulut..huh, nikmat..sekarang ni, tak boleh pegi dah, manis ya amat..

    *Chik Inn...dah buat entri pasal frdge magnet tu...*

    ReplyDelete
  19. anak2 kita suka gula2 kapas ni...
    kita pulak..masa kecik2 dulu mmg le suka.. selalu beli kat Bai yg jual roti tu.. pasal gula2 kapas tu disalut pada kon aiskrim...

    tapi la ni zaman dah berubah..dah tak berapa suka gula2 kapas ni.. hanya tgk anak2 makan jek..
    tu pun tak kasi selalu sangat.. pasal manis.. kena kawal2 sikit le..

    ReplyDelete
  20. yeah ' alusmitai' masa kecik2 dulu puas mikirkan camna kapas ni boleh jasik manis pulak

    ReplyDelete
  21. teringat time sekolah rendah dlu kakInn..kat luo tu pakcik2 siap jual gula kapas ni huhuhu..kami panggil 'gulaley' sebut ley : soLEY..mmg kegemaran dlu2 ni..tp skang pandai pla klo anak2 nak No tak bagi hehehe,,

    ReplyDelete
  22. sedap walopon manis sikit... tak leh makan banyak2 nnti ngilu gigi yg dah tua ni...

    ReplyDelete
  23. sedap masuk mulut je cair... tapi manisnya yang amat

    sesekali lepas gian takpe... kan cik inn, jangan lebih2 pulak, jaga paras gula tu

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...