Ads by nuffnang

Sunday, December 12, 2010

"TERNAK TIKUS PUTIH LAGI UNTUNG...."

Salam Singgah dan berhujung minggu....

Dari semalam dan hari ini saya ke beberapa kedai haiwan untuk mencari tikus putih.....(tikus yang selalu dijadikan bahan ujikaji)

Jawapan yang saya terima,

"Haiyaa... tikus tak ada stoklah.." jurujual kedai haiwan di Damansara Utama beritahu saya...

Pergi sebuah lagi kedai berhampiran kedai haiwan pertama, jawapan yang sama saya perolehi......

Tengahari tadi, saya ke Ikano Mutiara Damansara terdapat sebuah kedai haiwan yang besar.

Dahlah beberapa kali pusing dan pusing nak cari tempat letak kereta, naik tingkat 2 ke kedai tu...jawapan yang diterima pun sama juga.

Lazimnya di kedai tu, Ahad petang masih ada stok.... 

"Pagi lagi dah habis kak...." pembantu kedai yang biasa dengan saya beritahu....

"Dah habis, selalu petang ada lagi....bila stok baru sampai dik?'' saya tanya...

"Rabu atau Khamis kak", dia menjawab kembali...

Alamak....

Hai puasa lagi lah Ular Sawa Albino bernama Adam......

Saya rasa kalau menternak tikus putih, cicak mahupun belalang boleh menguntungkan kerana trend sekarang ramai masyarakat kita tidak kira bangsa, agama dan umur suka menjadikan haiwan eksotik sebagai haiwan peliharaan.....justeru tikus putih dan cicak adalah makanan haiwan eksotik....


Seeekor tikus putih dijual di antara RM 3 - RM 5 ikut saiz
Ular sawa, ular lidi, katak, labah-labah, iguana, kura-kura, kala jengking dan banyak lagi spesis haiwan eksotik lain menjadi "haiwan peliharaan" masa kini dan saya juga tidak terkecuali......

Bagi saya bila kita dah memelihara tak kiralah apa jenis haiwan pun, perlulah dibela dan dibelai dengan baik kerana haiwan juga makhluk Allah....

Tatkala dah hilang rasa keterujaan menyimpannya....
jangan pulak menganiaya dan mengabaikan ia....  

21 comments:

  1. alamak..tikus putih pun laris? org buat apa ek dengan tikus putih tu??? chik inn bela ular sawa ke? maknanye ramai la org bela ular sawa...hehehehe

    ReplyDelete
  2. Ya Ayu...Memang tikus putih laris di pasaran dan sejak dua menjak ni ramai yang membela ular dan pelbagai haiwan eksotik termasuklah saya bela ular sawa albino dah hampir 5 tahun.

    Ular sawa tak ada bisa dan mudah untuk dijadikan haiwan peliharaan. Yang penting beri cukup makan, bersihkan tempat dan sesekali belai ia.

    Ayu berminat untuk membela seekor?

    ReplyDelete
  3. chik inn pelihara ular sawa albino ke??wahhhhh..jarang org bela ular taw.. menarik..

    ReplyDelete
  4. akak bela ular ke? first time dengar org bela ular..hehehe..

    ReplyDelete
  5. Takutlah.................hebat betul keminatan Chik Inn yer.

    ReplyDelete
  6. Ya Miszy Dian, saya dah bela ular sawa albino hampir 5 tahun, namanya Adam dah membesar dan memanjang....

    Trend sekaranglah Nabil, ramai yang berminat menjadikan haiwan eksotik sebagai haiwan peliharaan....Nabil tak berminat?Ular sawa, ok tak ada bisa.....

    Buat pengetahuan Anonymous, bukan saya tak suspen membela Adam, tapi yang penting kita berhati hati bila membelainya....

    ReplyDelete
  7. hah...bela ular sawa? ish...seriaunya..
    geli-geleman saya..

    berani Cik Inn ni ye..

    ReplyDelete
  8. Mak ai...chik inn tanya saya nak bela ular sawa ke tak? tengok ular pun saya nak pengsan tengok tikus putih lagi la nak pitam...hehehe...hebat la chik inn ni...jarang wanita suka bela ular..

    ReplyDelete
  9. Ohhhh.. Ingatkan mencari tikus untuk dibela.. Rupa-rupanya untuk makanan haiwan peliharaan.. Heehee..

    Tikus saya takut tapi ular tak berapa sangat.. Menarik juga ya bela ular.. :)

    ReplyDelete
  10. Eee.... takut nyer ulau tuhhh, geli pun yer sebab ular tuh mengelusur.. ee kak inn berani nyerr

    ReplyDelete
  11. ular sawa tu bagi makan tikus putih je ker.masa kecik bg brape ekor.skrg dh 5 thn bg mkn seminggu brapa ekor plak.bujet sbulan bela ular brape yerrr

    ReplyDelete
  12. Salam Kuie itu aku.....
    Berminat nak bela ular sawa ke? Peringkat permulaan tahun 1 dan 2, saya beri tikus sebulan sekali 4 ke 5 ekor tenguk saiz. Masuk tahun 3 - 4, tiga minggu sekali, sekarang dalam dua minggu sekali.Dulu ada juga beri anak ayam, tapi ada member beritahu kalau boleh tak payahlah sebab ayam ada penyakit selsema burung boleh efek ular yang kita bela.
    Seekor tikur berharga antara RM 4 - Rm 5.....

    ReplyDelete
  13. Tetikus EnterpriseAugust 13, 2011 at 4:06 AM

    Salam kak, saya de bekalan tikus putih dr kecil sampai besar... saya juga collector binatang eksotik...ular de 3 jenis... salam kenal dr sy...
    Tetikus Ent 0173375652...

    ReplyDelete
  14. Saya keje Jabatan Pertahanan Awam...la nie baru semangat nak bela ular sawa sebab baru jumpa tempat jual tikus...selalu bnyak dapat ular sawa tapi yg biasa punya je la @ ular sawa batik...dapat je lepas sebab xde stok tikus...nanti dh dapat sy masukkan gambar...Terima kasih ats penerangan yg ringkat tp padat...

    ReplyDelete
  15. salam, kalau nak order.. boleh courier tak?

    ReplyDelete
  16. tp kalau dkt negara barat ramai yg bela tikus putih mice ni sbg pets,hu3 tp x pernah dgr lagi org malaysia bela mice sbg pets

    ReplyDelete
  17. Cari group facebook name Mice & Rat Breeder ..tengok berape ramai yg da amik mice sbgai pets n brape ramai yg bole buat untung breed mice ni.hehe..try la,mmg best.sy ade sekor ball pyhthon n seekor boa..kalau da breed mice sndri,xperlu da nk cri kat kedai.skang mice harge rm5-8 seekor..

    ReplyDelete
  18. Selamat ke bela tikus putih? ada kena mengena dengan penyakit kencing tikus tak?

    ReplyDelete
  19. Salam.. Sy ade bela chrysopelea dgn oriental whip snake. Mslahnye skang, sy x tau mana nk dpt stock cicak.. Ular2 sy klu mkan tikus atau katak, senang la hdup sy. Tp mslahnye, ' mereka ' x mkan. So, sesape yg ada stock cicak, mtk tlg sms kt no sy please.. 0176062873 time kasih bnyak2

    ReplyDelete
  20. Sy nk sbelah ular sawa albino. Kalau ade tempat pembekal blea la suggest kt sy. Sy ade dpt harga 1200 umur dlm 2 bulan. Mane la tau ade lg murah ke.

    ReplyDelete
  21. Bole saya tahu dimana saudari beli tikus putih. Sbb saya juga memerlukan tikus putih.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...